Why I'm making the crazy decision to move to the other side of the world.

4 juli 2015 - Burgum, Nederland

Jaaaa, ik ga de wereld oversteken en verhuizen naar het land ‘Down under’! Iets meer dan een jaar geleden kreeg ik het idee om naar het buitenland te vertrekken als ik mijn opleiding Pedagogisch werk had afgerond. Ik realiseerde me hoe groot deze wereld is en hoeveel moois ik zou missen als ik nooit mijn huisje in Burgum zou verlaten. “All you need is love” is altijd al één van mijn favoriete tv programma’s geweest en door dit tv programma ben ik verliefd geworden op Australië!

Om mijn eerste verhaal zo lezersvriendelijk mogelijk te maken, heb ik besloten om de vragen/gedachten die de meeste mensen hebben (of zouden hebben wanneer ze horen van mijn beslissing), te beantwoorden:

Wat wil je daar doen?

Ik wil minimaal 6 maanden aan het werk als Au Pair, en na het werken Australië verder ontdekken en ook andere landen bezoeken. Thailand en Indonesië staan zeker op mijn lijstje maar de precieze plannen heb ik nog niet uitgestippeld.

Als Au Pair woon je bij een familie in, verzorg je de kinderen en doe je licht huishoudelijk werk. Waar de nadruk op ligt, verschilt per land. In Engeland ligt de nadruk vaak iets meer op het huishoudelijke werk, terwijl het in Australië voornamelijk om de kinderen gaat. De meeste gezinnen nemen een Au Pair omdat de ouders zelf aan het werk zijn en daarom hulp nodig hebben bij de verzorging van de kinderen en het huishouden. Au Pair zijn in het buitenland is een geweldige ervaring omdat je op geen enkele andere manier zo dicht bij de lokale bevolking en cultuur komt te staan.

Maar er is dodelijke shit in Australië…

Ik heb dit vaker gehoord dan je zou denken. De horror verhalen van de grote witte haaien, enorme krokodillen, gigantische spinnen, slangen, insecten etc. Ik heb het allemaal gehoord maar het houdt me niet tegen. Australië is ook het land van de uitgestrekte woestijnen, mooie stranden, relaxte sfeer en indrukwekkende en veelzijdige landschappen.

Ga je helemaal alleen?

Nee, niet helemaal alleen. Er zijn nog veel meer jongeren die net als mij in Australië willen wonen en werken. Ik heb ervoor gekozen om het via Travel Active te regelen (Nederlands’ grootste uitwisselingsorganisatie). Travel Active werkt samen met partnerorganisatie Smart Au Pairs die is gevestigd in de buurt van Sydney. Binnenkort ga ik naar een voorbereidingsworkshop waar ik andere Au Pairs ontmoet die ook in het buitenland gaan werken.

Wat vonden je ouders (en familie) van je beslissing?

Vanaf het begin hebben mijn ouders mij en mijn plannen om naar het buitenland te vertrekken gesteund. Vooral mijn vader stond er helemaal achter. Hij verzekerde me er van dat ik geen spijt zou krijgen van mijn keuze en dat het erg goed was voor mijn persoonlijke ontwikkeling. Het is wel even slikken dat ik mijn familie en vrienden een jaar lang niet zal zien maar aan de andere kant is een jaar ook zomaar voorbij en we hebben Skype!

Deze blog ga ik gebruiken om iedereen op de hoogte te houden van mijn reis. Ik zal mijn best doen om er regelmatig nieuwe reisverhalen en foto’s op te plaatsen. Wil je gemakkelijk op de hoogte blijven van mijn belevenissen? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst!

1. Reislogger:
    2 juni 2015
    Welkom bij Reislogger! We wensen je veel plezier op reis!
  2. Demy:
    4 juli 2015
    Super leuk om te lezen Mir! Ik ga jouw blog zeker volgen.

Ik vind het echt te gek dat je dit gaat doen en ik wens je echt heeel veel plezier!

x
  3. Doutsen:
    5 juli 2015
    Oo Mirjam wat leuk om dit te horen!!
    Wat een super ervaring gaat dat worden zeg!!

Ik ga je volgen, maar eerst nog maar even lekker hier in Nederland genieten :)
  4. Astrid:
    26 augustus 2015
    Wat geweldig!! Wanneer ga je vertrekken? Ben erg benieuwd naar je verhalen.